Invoering JA-JA sticker

Wat zijn de gevolgen van de invoering van de JA-JA sticker, die in Winterswijk in voorbereiding is? Met dit zogenoemde opt-in systeem krijgen huishoudens alleen reclamefolders in de bus, als ze er zelf met een JAJA sticker uitdrukkelijk om vragen. Doelstelling is om papierverspilling tegen te gaan en milieubelasting en papierafval te verminderen. Maar er is een neveneffect.

Tekst: Betty Wassink

De gemeente is van plan om per 1 september de JAJA sticker in te voeren. Dit mede naar aanleiding van een motie daarover in de gemeenteraad in november 2019. Na invoering mag de bezorger dan geen ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus stoppen als er geen JA-JA sticker op de bus zit. Wel huis-aan-huisbladen. De regeling wordt opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening. Voorstel is om de gewijzigde Afvalstoffenverordening nog voor de zomer aan de gemeenteraad voor te leggen. Inclusief handhaving en bijbehorende sancties.

Omgedraaid

Het is een omkering van het bestaande systeem zoals we dat nu kennen. Met het nieuwe opt-in systeem geldt:
✓ Geen sticker: geen ongeadresseerd reclamedruk werk, wel huis-aan-huisbladen
✓ Ja-Ja-sticker: wel ongeadresseerd reclamedrukwerk, wel huis-aan-huis-bladen
✓ Nee-Nee-sticker: geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, geen huis-aan-huisbladen
✓ Nee-Ja-sticker: is hetzelfde als in de situatie dat er geen sticker is.

Draagvlak

Draagvlak bij inwoners en ondernemers is daarbij uiteraard van groot belang. Daarom heeft de gemeente eind oktober een enquête gehouden die door 369 mensen werd ingevuld. Conclusie was, dat er draagvlak is voor de invoering van het systeem. Dat is een opmerkelijke uitkomst. Immers: in Winterswijk waren op 1 januari vorig jaar 22.859 inwoners twintig jaar of ouder. (bron: www.winterswijk.nl ) Het aantal deelnemers aan de enquête is dus iets meer dan anderhalf procent van de inwoners vanaf 20 jaar. Ruim 55 procent heeft aangegeven die invoering een goed idee te vinden. Dat zijn rond de 200 mensen, minder dan één procent van alle Winterswijkers ouder dan twintig.

“Wat valt wel en wat niet onder ongeadresseerd drukwerk?”

Neveneffecten

Bij de doelstelling lijkt vooralsnog alleen de impact op milieu meegenomen te zijn, niet de economische en ook sociale aspecten. En wat valt wel en wat niet onder ongeadresseerd drukwerk? Waaruit blijkt onderscheid tussen ongeadresseerd reclamedrukwerk voor commerciële doeleinden en drukwerk van vrijwilligers- en andere niet commerciële organisaties, zoals verenigingen en ook politieke partijen? En wat is nu precies wel of niet een huis-aan-huisblad?

Lokale informatie

Als de neveneffecten aan de aandacht ontsnappen bij het vaststellen van de uitvoering van het opt-in systeem, wordt wellicht het kind met het badwater weggegooid. Want wat als je als vereniging of organisatie een nieuwsblad huis-aan-huis wil laten verspreiden? Bijvoorbeeld de zaalsportkrant, zorgkrant, hippische krant of andere speciale uitgaven hebben lokaal een belangrijke functie. Volgens de Stichting Reclame Code zijn huis-aanhuisbladen “ongeadresseerde drukwerken die met een vaste frequentie gratis huis-aan-huis worden verspreid in een geografisch beperkt gebied.“ Als je bij het invoeren van het nieuwe systeem niet kiest voor de JA-JA sticker, wat de indieners van de motie beogen met de doelstelling, betekent dat niet alleen dat je dan geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer ontvangt, maar ook dat alle andere ongeadresseerde informatie, anders dan een huis-aanhuisblad, niet meer in de bus valt. De vraag wat mensen daarvan vinden is niet gesteld in de enquête. De uitgever van deze krant blijft de ontwikkelingen met belangstelling volgen.

Bekijk andere artikelen

arrow_upward